DNES 30.07.2002 - IVANA LESKOVÁ - str. 4

Lidé často omylem blokují tísňovou linku 112

Ostrava - Majitelé mobilních telefonů každou chvíli omylem blokují mezinárodní tísňovou linku 112, kterou lze přivolat policii, hasiče nebo lékaře. Nouzové číslo, které má být v zemích Evropské unie jednotné pro celý záchranný systém, si totiž lidé často pletou s informační linkou operátora telefonní sítě. Potvrzují to operační důstojníci hasičů, kam všechny hovory na krizovou linku směřují. "Většinou nám volají noví majitelé mobilních telefonů, hlavně starší lidé, kteří si nevědí rady s obsluhou přístroje. Často nás také žádají například o dobití kreditu," líčí vedoucí centra tísňového volání v Ostravě Petr Berglowiec.

Pražské operátorky, které zvedají linku 112, si vedou vlastní přehled mylných volání. "Například 18. července nám za čtyřiadvacet hodin zavolalo 44 lidí, kteří chtěli řešit nejrůznější problémy s telefonem v domnění, že volají infolinku mobilního operátora," uvedla Olga Krobová. Dodala, že o tři dny později se stejného omylu dopustilo "jen" 29 volajících, dalších 158 hovorů však bylo planých. "Když lidé slyšeli, že jde o tísňovou linku, byli buď zticha a pak zavěsili, nebo začali nadávat," líčí Krobová Nouzové číslo 112 je jediné, na které se majitelé mobilních telefonů mohou dovolat, i když zrovna nemají SIM kartu či kredit, mají zamčené klávesy nebo jiný problém s přístrojem. Číslo 112 je totiž v přístrojích přednastaveno a na displeji některých se dokonce objevuje nápis: SOS linka. Právě to mnoho lidí mate. "Opravdu jsem si až dodneška myslel, že jde o nouzovou linku operátora," přiznává svůj omyl i šestadvacetiletý Bohuslav Kohout ze Zlína, který používá mobilní telefon denně už několik let. "Naštěstí jsem ji zatím nepotřeboval," dodává. Mezinárodní tísňovou linku 112 lze u nás zatím vytočit pouze z mobilních telefonů. Z pevných linek to bude možné až od 2. ledna 2003. "Pak už bude linka fungovat systémově i v angličtině," uvedl Petr Stoklasa z tiskového oddělení společnosti RadioMobil.

Hasiči slibují, že linku 112 budou obsluhovat operátoři se znalostmi cizích jazyků, především angličtiny a němčiny. "Mezinárodní tísňová linka má totiž sloužit především zahraničním návštěvníkům České republiky. Rozhodně se ani v budoucnu nepočítá s tím, že by nahradila národní tísňové linky 150, 155 či 158," uvedl Berglowiec. Znalost linky 112, společné pro celý záchranný systém, může být výhodou v situaci, kdy si člověk v tísni a pod tlakem stresu nedokáže vzpomenout, které z národních tísňových čísel patří například záchrance.

Odborníci přesto tvrdí, že je lepší si jednotlivé linky pamatovat. "Hlavně u vážných autonehod se stává, že lidé automaticky volají tísňové číslo policie. Není to chyba, protože jednotlivé složky záchranného systému si informace předají. Ale přednost má vždy pomoc zraněným a ta by určitě byla rychlejší, kdyby lidé nejdřív zatelefonovali dispečerce záchranné služby," upozornil ředitel Územního střediska záchranné služby v Ostravě Roman Gřegoř.