PRAHA 9. srpna (ČTK)

Z krizových mobilů spolehlivě fungovalo 30 s nejvyšší prioritou 

Zhruba 30 lidem, kteří byli při řízení záchranných prací při povodních nejdůležitější, i ve čtvrtek jejich "krizové" mobilní telefony fungovaly. Tisícovky dalších, jimž stát tyto mobily dal, mohly mít s komunikací problémy. Vyplynulo to ze slov šéfa odboru komunikačních a informačních systémů Hasičského záchranného sboru Luďka Štolby.      

Ministerstvo vnitra uzavřelo počátkem roku kontrakt s firmou Eurotel na dodávku 19.000 telefonů pro záchranáře, policii, samosprávu a státní instituce, které jsou zapojeny do systému krizového řízení. Telefony mají umožnit přednostní spojení i při zahlcení sítě. Ministr vnitra Stanislav Gross ve čtvrtek uvedl, že při záplavách selhala jediná věc - spojení. Gross podle deníku Mladá fronta Dnes připustil, že zradily telefony Eurotel.  

Štolba ČTK řekl, že v situaci, jaká nastala ve čtvrtek, se prudce zvýší počet volání na tísňové, tedy hasičské, policejní a zdravotnické linky. V přetížené síti se pak někdy lze dovolat jen na tyto linky s nejvyšší prioritou. Ve čtvrtek takovou prioritu po dohodě s operátorem dostalo ještě dalších 30 krizových mobilních telefonů.      

Mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš dnes ČTK řekl, že krizové mobily s nahlášenou nejvyšší prioritou fungovaly a v provozu byla i síť tohoto operátora. Dodal, že zbylé krizové telefony, stejně jako ostatní, problémy se spojením měly. Technicky ovšem podle něj nelze zajistit, aby se v podobných situacích, kdy "všichni volají všem", také každý dovolal.      

Štolba uvedl, že nejvyšší prioritu dostali lidé, kteří skutečně přímo řídí záchranné práce. "Například jsme ji vyřizovali určitě krajskému řediteli hasičského záchranného sboru v jižních Čechách a vybraným pracovníkům operačních pracovišť," dodal. Výkon Eurotelu podle něj sice nebyl stoprocentní, "na druhé straně na krizové situace se samozřejmě nelze nikdy připravit stoprocentně". Řekl, že nynější zkušenosti poslouží jako podklad pro odstranění podobných problémů v budoucnosti. Zdůraznil, že nejvyšší prioritu nelze přidělit všem, byla by topodle něj diskriminace ostatních občanů, "nabouralo" by to síť, ale hlavně by to omezilo přístup k tísňovým linkám policie, hasičů a lékařů. Z 19.000 krizových mobilních telefonů jich je dosud v oběhu asi 9500, řekl Štolba. "Jsme zhruba v polovině projektu," dodal.      

Jan Hrdlička