IZS nemá správné kontakty pro zastavení provozu na železnici…

Loni v březnu došlo u Studénky ke střetu (už naštěstí prázdného) auta a vlaku na železničním přejezdu. Potud nic zvláštního. Zajímavostí ale je mechanizmus nehody – auto uvízlo na přejezdu, řidič volal tísňovou linku Policie, policista kontaktoval dispečera železnice, ten dalšího dispečera atd. atd. – a nakonec se ten poslední správný dispečer téměř deset minut po nehodě pokusil zastavit blížící se vlak – bohužel ovšem pár vteřin poté, co už k nehodě došlo. 

Drážní inspekce nyní zveřejnila závěrečnou zprávu o nehodě, kde krom jiného konstatuje, že složky IZS nemají „ty správné“ kontakty na kompetentní dispečery provozovatele dráhy, řidiči ani po letech existence systému označování přejezdů o něm nemají ani tušení (pozn. OF: a jak to přesně funguje zřejmě nevěděl ani přijímající policista, pokud nedokázal volajícího navést, kam se má podívat), vyzvánění na několika zúčastněných pracovištích trvalo desítky sekund, přičemž jeden z drážních dispečerů začal požadavek na zastavení vlaků řešit „až po vykonání tělesné potřeby“, strojvedoucí neměl nastavený správný kanál na vysílačce, takže ani při včasném zásahu by se vlak stejně dálkově zastavit nepodařilo atd…

A proč to sem píšu? Z několika důvodů:
1. Šáhněme si do svědomí, jak by asi taková akce proběhla na našem pracovišti;
2. Není na škodu podívat se, jak vypadá taková „opravdová“ vyšetřovací zpráva (ne taková ta „naše“, že všechno proběhlo nejúžasněji jak mohlo a všichni zúčastnění jsou megaborci),
3. Každá minuta a každých pár vteřin OPRAVDU může mít svůj kritický význam (a ne že minuta sem, minuta tam, hlavně klídek…), a konečně
4. Pro připomenutí, že máme spoustu situací z reálného života, které bychom potřebovali cvičit a cvičit – a zatím si hrajeme na vojáčky, když zkoušíme, jaké to bude, až na Václaváku přistanou Marťani. Navíc prakticky neexistuje cvičení, o kterém by všichni dopředu nevěděli a neexistoval přesný scénář každého pohybu. Všechno klapne, všichni jsou šťastní – ale běda, jak dojde na reálné lámání chleba…

Zdroj: Zpráva Drážní inspekce