Srovnání trauma-triáže v ČR a Norsku

Triážní systémy v severských zemích jsou známé svojí propracovaností – přece jen je něco jiného jet „zbytečně“ 50 km po dálnici do krajského města něco jiného kličkovat 200 km kolem fjordů do vůbec nějakého města 🙂 .
Na kongresu EMS2019 v Madridu prezentovali norští autoři Dahlhaug a spol. práci, v níž sledovali, zda a nakolik dochází k podcenění závažnosti úrazů posádkami záchranné služby, měřeno porovnáním aktivace traumatýmu již z terénu vůči vstupnímu ISS >15). V rámci studie vyhodnotili téměř 300 případů a zjistili, že přes stále se zpřesňující kritéria k podceňování úrazů stále dochází. Ve většině případů (2/3 z 50 chybně triážovaných) ale pacient při objektivním vyhodnocení splňoval kritéria pro triáž-pozitivitu, jen jim nebyla posádkou věnovaná dostatečná pozornost (čti: posádka se rozhodla „podle pocitu, že to nic vážného nebude“).
Nejzajímavější mi na práci ale přijde tabulka tirážních kritérií tak, jak jsou nastavena v Norsku. V následující tabulce jsou tato kritéria uvedená spolu se srovnáním s aktuálně platným Věstníkem MZ:
Kritérium | NORSKO | ČR |
Fyziologie | ||
Nutnost řízené ventilace | ano | není uvedeno |
RR <10 nebo > 29 | ano | ano |
SpO2 < 90% | ano | ano |
TF > 130 | ano | není uvedeno |
Syst. TK < 90 | ano | ano |
GCS < 13 | ano | ano |
Hypotermie < 30 st. C | ano | není uvedeno |
Anatomie | ||
Úraz obličeje s potenciálním ohrožením dýchacích cest | ano | není uvedeno |
Nestabilní hrudník (vlající; vícenásobné fraktury žeber) | ano | ano |
Závažné vnější krvácení | ano | není uvedeno |
Amputace končetiny nad úrovní kotníku / zápěstí | ano | není uvedeno |
Penetrující poranění proximálně od kolene / lokte | ano | pouze dutinová poranění |
Závažné tupé poranění | ano | ano (specifikováno jinak) |
Oboustranná fraktura femuru | ano | ano |
Oboustranná fraktura humeru, tibie | není uvedeno | ano |
Závažná bolest pánve | ano | pouze pokud je pánev nestabilní |
Poranění páteře s neurologickým deficitem | ano | ano |
Mechanizmus úrazu | ||
DN v rychlosti vyšší než 70 km (pokud měl postižený pásy nebo došlo k aktivaci airbagu) | ano | specifikováno jinak |
DN v rychlosti vyšší než 50 km (pokud neměl postižný pásy nebo nedošlo k aktivaci airgabu) | ano | specifikováno jinak |
Rotace vozidla přes střechu | ano | není uvedeno |
Zaklínění z důvodu defromace prostoru pro posádku | ano | jakékoliv zaklínění |
Katapultáž z vozidla | ano | ano |
Pád z výše nad 5m | ano | nad 6 m |
Nehoda motocyklu v rychlosti > 30 km | ano | specifikováno jinak a nad 35 km/h |
Chodec / cyklista sražený autem | ano | pouze v rychlosti > 35 km |
Smrt spolucestujícího | ano | ano |
Speciální okolnosti | ||
Věk > 60 let | ano | ano |
Věk < 5 let | ano | < 6 let |
Závažná komorbidita | ano | ano |
Těhotenství > 20. týden | ano | není uvedeno |
Používání antikoagulancií nebo porucha srážlivosti v anamnéze. | ano | není uvedeno |
Vliv omamných a psychotropních látek | není uvedeno | ano |
Neříkám, že je potřeba hned nekriticky přijímat všechno zahraniční, ale z praxe vím, že určitá upřesnění vypadají celkem zajímavě – například upřesnění tolik nešťastného zaklínění (kdy by opravdu by nemělo jít jen o „šprajclé dveře“), upřesnění intenzity nárazu podle okolností dopravní nehody (těch našich 35 km/h je opravdu matoucích, byť po důkladném přečtení celého doporučení to nakonec určitou logiku dává) nebo explicitní uvedení poruchy hemokoagulace by mi nepřipadlo špatné.
Není čas na malé doladění trauma triáže i v ČR?
(c) MUDr. Ondřej Franěk, www.zachrannasluzba.cz
Díky za zajímavé téma a vůbec – je fajn, že se na tomto webu poslední dobou objevuje hodně zajímavých věcí!
Stavy ošetřované v TC (anatomie) nelze odvozovat pouze z tabulky, nutné je vycházet i z textu věstníku MZ 15/2015 (https://www.mzcr.cz/Legislativa/dokumenty/vestnik-c15/2015_10877_3242_11.html)
kde například ta poranění obličeje s ohrožením DC jsou, stejně jako amputace.
Souhlas ale s tím, že u nás používaná tabulka by zasloužila aktualizaci a uvedené příklady jsou v mnohém inspirativní (bolest pánve, některá mechanická kriteria).
Na druhou stranu moje osobní zkušenost je, že mnoho záchranářů a dispečerů stále argumentuje třeba rotací auta přes střechu, byť to v kritériích není. Stejně tak někteří nemocniční zaměstnanci nezaznamenali, že spádovým územím všech TC je Česká republika, nikoliv území jednotlivých krajů. Takže ruku v ruce se změnami by měla jít osvěta, vzdělávání a důsledná implementace…