AML konečně aktivní – zatím ale pouze v Praze a pouze pro 112ku.

Jak dnes uvedli zástupci Ministerstva vnitra, byla 11.2.2020 v Praze pro všechny tísňové linky zapnuta funkce AML při volání z mobilů se systémem Android. Přestože z tiskovky tak úplně nevyplynulo, že „zapnutí“ není to samé, co „fungování“, přinejmenším se tím i pro záchranky tato cesta otevřela. Pokrok se samozřejmě bude týkat zejména těch uživatelů, kteří z jakýchkoliv důvodů nepoužívají aplikaci Záchranka – ti předávají svoji polohu na operační střediska záchranky už čtvrtým rokem. Těchto uživatelů se zavedení AML nijak nedotkne, naopak – oba systémy se vzájemně vhodně doplňují.

Implementace AML pro linku 155 ale není úplně jednoduchý úkol – již před časem bylo dohodnuto, že pro tento účel bude využitý systém INFO35 – jenže na rozdíl od volání z pevné linky nejde o pevnou databázi, ale o dynamicky se měnící vazby mezi telefonními čísly a lokalizací. Navíc souřadnice nemusí být dostupná úplně hned (nějakou dobu např. může mobilu trvat zapnutí GPS a získání lokalizace). Systém dotazů do databáze INFO35 bude tedy nutné poněkud upravit a „vychytat“.

Optimisté tedy aktuálně očekávají testovací zprovoznění celého řetězce přenosu lokačních údajů z mobilu až k operátorům záchranné služby alespoň v Praze cca na přelomu února a března.

Naopak špatná zpráva se týká majitelů iPhonů – podle aktuálně dostupných informací je zprovoznění AML pro tyto mobily zatím v nedohlednu a už vůbec se nepočítá s dostupností lokačních údajů pro národní tísňové linky. Pro tyto uživatele tedy zatím zůstává jedinou možností, jak přesnou lokalizaci na dispečink záchranné služby předat, právě aplikace Záchranka.

(c) MUDr. Ondřej Franěk, www.zachrannasluzba.cz