AML konečně aktivní – zatím ale pouze v Praze a pouze pro 112ku.

Jak dnes uvedli zástupci Ministerstva vnitra, byla 11.2.2020 v Praze pro všechny tísňové linky zapnuta funkce AML při volání z mobilů se systémem Android. Přestože z tiskovky tak úplně nevyplynulo, že „zapnutí“ není to samé, co „fungování“, přinejmenším se tím i pro záchranky tato cesta otevřela. Pokrok se samozřejmě bude týkat zejména těch uživatelů, kteří z jakýchkoliv důvodů nepoužívají aplikaci Záchranka – ti předávají svoji polohu na operační střediska záchranky už čtvrtým rokem. Těchto uživatelů se zavedení AML nijak nedotkne, naopak – oba systémy se vzájemně vhodně doplňují.

Implementace AML pro linku 155 ale není úplně jednoduchý úkol – již před časem bylo dohodnuto, že pro tento účel bude využitý systém INFO35 – jenže na rozdíl od volání z pevné linky nejde o pevnou databázi, ale o dynamicky se měnící vazby mezi telefonními čísly a lokalizací. Navíc souřadnice nemusí být dostupná úplně hned (nějakou dobu např. může mobilu trvat zapnutí GPS a získání lokalizace). Systém dotazů do databáze INFO35 bude tedy nutné poněkud upravit a „vychytat“.

Optimisté tedy aktuálně očekávají testovací zprovoznění celého řetězce přenosu lokačních údajů z mobilu až k operátorům záchranné služby alespoň v Praze cca na přelomu února a března.

Naopak špatná zpráva se týká majitelů iPhonů – podle aktuálně dostupných informací je zprovoznění AML pro tyto mobily zatím v nedohlednu a už vůbec se nepočítá s dostupností lokačních údajů pro národní tísňové linky. Pro tyto uživatele tedy zatím zůstává jedinou možností, jak přesnou lokalizaci na dispečink záchranné služby předat, právě aplikace Záchranka.

(c) Ondřej Franěk, www.zachrannasluzba.cz