Mapa základen LZS od příštího roku nejspíš zežloutne

MZd dnes oznámilo výsledky výběrového řízení na provozovatele vrtulníků LZS v ČR pro roky 2021 – 2028 (rozhodnutí ještě není pravomocné, do 15 dnů je možné podat námitky).

Pokud ale zůstane vše podle prvních výsledků, jednoznačným vítězem se stává firma DSA, která ke stávajícím třem (Ústí, Liberec, Hradec Králové) nově obsadí další tři základny (Č. Budějovice, Jihlava, Brno), „vicemistrem“ potom slovenská ATE, která ke stávající Olomouci dostává ještě Ostravu. Jiní soukromí provozovatelé neuspěli, končí tedy rakouský HeliAir a žádný nový provozovatel se do výběru nedostal.

Dvě stanoviště si nadále ponechává stát – v Plzni pokračuje Armáda ČR a v Praze dlouhodobě etablovaná Letecká služba Policie ČR.

Nechystá se také zřízení žádného nového stanoviště, přestože o to usilovaly zejména Karlovarský a Zlínský kraj.

Maximální cena kontraktu je 3,8 miliardy CZK na 8 let. To při rozpočtení na 8 základen a 8 let odpovídá v průměru 59 milionů Kč na stanoviště a rok, což je o 20% více než činil kvalifikovaný odhad nákladů na provoz stanoviště LS PČR v roce 2015 a cca třetinu více, než na kolik odhaduje MZd stávající náklady (45 mil. na základnu a rok). Kontrakt ale zahrnuje na polovině stanic i noční provoz a zajištění „speciálních činností“ včetně výcviku. Skutečná cena, za kterou byla zakázka vysoutěžena, bude snad známa později (doplněno: finální cena je 2,8 miliardy za 8 let – více ZDE) .

Přestože výběr provozovatele LZS je mezi záchranáři zpravidla vnímaný jako „velké téma“, v reálu barva vrtulníku až takový dopad na kvalitu služby nemá. Parametry činnosti provozovatelů jsou pevně stanovené a není pochyb o tom, že každý z nich je dokáže splnit, což opakovaně osvědčil v minulosti. Daleko více nyní bude záležet na nás, do jaké míry dokážeme velkorysé podmínky, které stát dnešním rozhodnutím vytváří, doopravdy využít ve prospěch pacientů.

(c) Ondřej Franěk, www.zachrannasluzba.cz